22 اکتبر 2023 - مطالعه ی اخیر روی جمعیتی از مردان دانمارکی نشان داد که استفاده از شکر در قهوه و یا چای به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ و میر یا ابتلا به دیابت مرتبط نیست. این یافته‌ها به صورت آنلاین در PLoS ONE در 18 اکتبر 2023 منتشر شد.

چای و قهوه از پرمصرف ترین نوشیدنی های گرم غیرالکلی در سراسر جهان هستند. افزودن شکر به چای یا قهوه یک عمل رایج است. با این حال، هیچ وضوحی در مورد ارتباط بین استفاده از شکر در قهوه یا چای و عوارض جانبی وجود ندارد. دکتر  Johan Clausen، و همکارانش از Affiliation Steno Diabetes Center  کپنهاگ، دانمارک، به بررسی ارتباط بین افزودن قند به چای یا قهوه، و خطر مرگ و میر ناشی از همه علل، مرگ و میر ناشی از سرطان، مرگ و میر قلبی عروقی، و ابتلا به دیابتپرداختند.

برای این منظور، محققان شرکت‌کنندگانی را از مطالعه آینده‌نگر مردان کپنهاگ از سال 1985 تا 1986، بدون سرطان، بدون بیماری‌های قلبی عروقی، یا دیابت در نظر گرفتند که مصرف منظم چای یا قهوه را گزارش کردند. شرکت کنندگان در پاسخ به پرسشنامه‌های مطالعه، تعداد فنجان‌های چای و قهوه و استفاده از شکر خود را گزارش کردند.

نتیجه اولیه ی این مطالعه مرگ و میر ناشی از همه علل و نقاط پایانی ثانویه مرگ و میر ناشی از سرطان، مرگ و میر قلبی عروقی و بروز دیابت بود. از تجزیه و تحلیل رگرسیون کاکس برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین افزودن شکر و مرگ و میر ناشی از همه علل استفاده شد.

سن، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف روزانه الکل، فشار خون سیستولیک، شاخص توده بدنی، تعداد فنجان قهوه و/یا چای مصرف شده در روز و وضعیت اجتماعی-اقتصادی به عنوان متغیرهای کمکی در نظر گرفته شد. وضعیت حیاتی بیماران تا تاریخ 22 ماه مارس 2017 بررسی شد.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· در مجموع 2923 مرد (میانگین سنی در شروع مطالعه: 5±63 سال) وارد این مطالعه شدند که 34.5 درصد آنها شکر را به چای و قهوه ی خود اضافه می کردند.

· در 32 سال پیگیری، 88.3 درصد از شرکت کنندگان فوت شدند، 87.5 درصد در گروهی که شکر را به چای و قهوه ی خود اضافه نمی کردند، در مقابل 89.9 درصد در گروهی که بهمراه چای و قهوه ی خود شکر مصرف می کردند.

· نسبت خطر مرگ و میر ناشی از همه علل، در گروه مصرف کننده ی شکر نسبت به گروه بدون شکر، 1.06 بود.

· نسبت خطر برای مصرف کننده ی شکر نسبت به گروه بدون شکر، 1.11 برای مرگ و میر بیماری قلبی عروقی، 1.01 برای مرگ و میر ناشی از سرطان و 1.04 برای دیابت ملیتوس بود.

محققان توضیحات احتمالی را برای فقدان هر گونه ارتباط قابل توجهی بین مصرف چای یا قهوه شیرین شده با شکر و خطر مرگ و میر همه علل، قلبی عروقی یا سرطان مورد بحث قرار دادند.

اگرچه تحقیقات قبلی ارتباط قوی بین مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر و افزایش خطر عوارض قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از همه علل را نشان داده است، مطالعات نشان داده اند که میزان قند اضافه شده به طور متوسط به یک فنجان چای یا قهوه تقریباً 5 گرم است، در حالی که نوشیدنی های شیرین شده با شکر حاوی تقریباً 25 گرم در هر قوطی است.

محققان گفتند: این نتایج نشان‌دهنده رابطه دوز-پاسخ بین مصرف قند و خطر مرگ و میر به هر علت یا دیابت است.

با این حال، نویسندگان خاطرنشان کردند که این مطالعه تنها روش‌های سنتی نوشیدن قهوه، قهوه سیاه فیلتر شده را در نظر گرفت و انواع جدید قهوه مانند کارامل فراپوچینو را که ممکن است دارای مقادیر بیشتری شکر افزوده باشد، در نظر نگرفت.

محققان نتیجه گیری کردند که در جمعیت فعلی مردان دانمارکی، افزودن شکر به چای و یا قهوه به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به دیابت یا مرگ و میر، مرتبط نیست.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/use-of-sugar-in-coffee-tea-not-tied-to-increased-risk-of-mortality-or-incident-diabetes-plos-one-119138